شطبي مواعينك وغيري حياتك :D

من شهر تقريبا كان في واحدة بتجيلي البيت تنضف بشكل منتظم، بس مكونتش ببقى مرتاحة لوجود شخص غريب في البيت خاصة مع وجود يحيى (ابني الرضيع) وكمان لما كانت ما بتعملش حاجة بشكل كويس بحس بإحراج لما بطلب منها تعيد الشغل وساعات كمان كانت بتستهبلني يمكن عشان طيبة معاها .. المهم إني قررت أعتمد على نفسي.

افتكرت برنامج إذاعي على الإنترنت كنت بسمعه زمان على BlogTalkRadio اسمه FlyLady & Friends وده كانت بتدي فيه نصايح لتنضيف البيت والروتين وما إلى ذلك.. بس زمان مفكرتش آخده بجدية.. من شهر بس دخلت على الموقع وبدأت أحاول أطبق الموضوع..

في البداية لازم تبدئي بحاجة بسيطة ولكن بتعمل فرق كبير وهي إنك “تلمعي الحوض” Shine Your Sink ودي أول خطوة في  المبدأ الأساسي اللي قايم عليه برنامج Flylady وهو إن الواحدة تمشي تاتا تاتا “Baby Steps”:D

المبدأ إنك لو قدرتي تحافظي على عادة إن الحوض يبقى نظيف يوميا قبل ما تنامي لمدة شهر تقدري تبني فوق ده أي عادات تانية بالتدريج.

shine-kitchen-sink

Shine Your Sink

أنا طول عمري مبحبش شغل البيت إطلاقًا، فكنت برضو عايزة يبقى في متابعة معايا لأني بحب يتقال لي أعمل إيه بالظبط فمكانش FlyLady.net كافي بالنسبالي.. فقررت أشترك في FlyLady Premium وده عبارة عن Support Group وكورس أونلاين من فلاي ليدي في تنظيم البيت، وتقدري تختاري إن يبقى ليكي موجّهة تتابع معاكي ظروفك وتقولك تعملي إيه بالظبط وتبدئي منين، وكمان فيه ألعاب جماعية أونلاين عشان يبقى في تشجيع أكتر لأداء المهام المفروضة.f0w2eiar

في تدوينات جاية هتكلم بالتفصيل أكتر عن الـ BabySteps والـRoutines وغيره من مبادئ الأوسازة فلاي ليدي  :D

اعملي الصح! (المهام المطلوبة لحد التدوينة الجاية):

  1. فضي الحوض تماما ولمعيه. (حتى لو هتشيلي اللي فيه في أي سبت برة وبعد التمليع تغسلي حاجة حاجة).
  2. رتبي سريرك أول ما تصحي من النوم.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s